DLA PRAKTYKUJĄCYCH
ZAR sessions
PROWADZENIE
Aktorzy Teatru ZAR
DATY:
2-5 Luty
2-5 Marca
23-26 Marca
13-16 Kwietnia
Wrocław, Polska
Lokacja Studio Na Grobli
Język pracy: angielski/polski
Cykl czterech długich weekendowych spotkań prowadzonych przez dwoje lub więcej pedagogów/performerów Teatru ZAR. Formuła ta umożliwia głębsze zanurzenie się w obszar dwóch odrębnych ścieżek pracy twórczej a zarazem doświadczenie ich współistnienia.
ZAR SESSIONS
Nasz cel:
Sesje te mają na celu umożliwienie lokalnym lub mieszkającym w sąsiednich krajach artystom sceny wzięcie udziału we wszystkich lub w wybranej przez nich sesji pracy. Nasz cykl warsztatowy jest jednak również dostępny dla wszystkich tych, którzy chcieliby przyjechać do nas z daleka.
Cykliczny charakter proponowanego programu umożliwia wzięcie udziału w sesji wybranej ścieżki twórczej lub w jego całości.
Program jednego cyklu:
Czwartek 16:00 – 20:30
Piątek 16:00 – 20:30
Sobota 9:00 – 19:00
Niedziela 9:00 – 19:00
Wypełnij formularz zgłoszeniowy
Wszyscy zaproszeni przez nas uczestnicy zostaną poproszeni o wpłacenie zaliczki na poczet wzięcia udziału w całym programie 450zł lub 200zł za udział w pojedynczej sesji. Zaliczka nie podlega zwrotowi.
Kontakt: zarworkshops@gmail.com
Opłata za udział w warsztatach
Early birds (do końca grudnia 2022):
Pojedyncza sesja pracy 600zł
Cały program 1800zł
Pełna cena:
Pojedyncza sesja pracy 700zł
Cały program 2100zł
PL49109023980000000104716602
Santander Bank
STOWARZYSZENIE TEATR ZAR
2 – 5 Luty
Embodied creation / Kreacja ucieleśniona
prowadzenie: Aleksandra Kugacz-Semerci i Mertcan Semerci
W którym momencie nasze działanie może być nazwane materiałem scenicznym? Jak wyłuszczyć to, co autentyczne przy pomocy prostego ruchu? Jako performerzy to my kreujemy przestrzeń dzięki naszemu ruchowi/działaniu. W czasie sesji będziemy uczyć się jak pracować z ruchem, by stworzyć materiał sceniczny.
Warsztat skupia się rozwijaniu i otwarciu możliwości, jakie nasze ciała już w sobie noszą, na wzmocnieniu jego siły, czemu służyć mają rozmaite ćwiczenia fizyczne a także na poszukiwaniu różnorakich jakości – tego, co jest nośnikiem treści. Wierzymy, że każdy typ ludzkiego ciała jest już wyposażony w pewne interesujące możliwości ruchu oraz jego jakości a zarazem wiemy, że nasze myślące i ekspresywne ciała poddane wyzwaniom i postawione w nieznanych im sytuacjach mogą odsłaniać zupełnie nowe i oryginalne kanały komunikacji.
Chcielibyśmy zaproponować sposób pracy służący przygotowaniu indywidualnych i treściwych struktur/etiud będących kreacją każdego z uczestników opartych na materiale fizycznym i tekstowym a inspirowanych ogólnym tematem warsztat.
StageSoundScape
prowadzenie: Orest Sharak
Sesje ukierunkowane ku wspólnemu rozumienia jak tworzyć sceniczny ambient. Chcemy dowiedzieć się, jak udźwiękowić kreację sceniczną z wykorzystaniem wszystkich możliwości naszego brzmiącego ciała i umiejętności muzycznych
Będziemy próbować wizualizować swoją wyobraźnię dźwiękową i używać jej jako języka scenicznego. Wyobraź sobie, że oglądasz występ przez uszy z zamkniętymi oczami i odbierasz każdy dźwięk jako kontekst dramaturgiczny. Krok, oddech, wibracje dźwiękowe nie stają się przypadkowe i nieświadome ale są dźwiękową teksturą scenicznego pejzażu dźwiękowego.
Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
2 – 5 Marca
prowadzenie: Katya EgorovaDelikatne ćwiczenia ruchowe służące obserwowaniu siebie, stworzeniu bezpiecznej przestrzeń do eksploracji bez osądzania samego siebie i próby zmiany. Proste praktyki, które pomogą przywrócić koncentrację uwagi do wewnątrz. Trening mający na celu rozwijanie świadomości ciała poprzez praktykę jego wyzwalania i improwizacji. Próba wzmocnienia połączeń na linii ciało-umysł. Po angielsku, kiedy mówimy o występie aktora na scenie, mówimy o działaniu (acting), ale wydaje się, że trafniej byłoby powiedzieć, że to reagowanie – zawsze REAGUJEMY na coś. Odkrywamy nasze naturalne reakcje – te, które pojawiają się w ciele jeszcze przed świadomością umysłu.W przeciwieństwie do tego, co zwykle podaje się w szkołach aktorskich, chciałabym stworzyć przestrzeń dla eksploracji służącej samoobserwacji, ale nie samokontroli.
Voice tale. Speaking song / Opowieść głosu. Pieśń, która mówi
prowadzenie: Ditte Berkeley
Praca, którą poprowadzę będzie koncentrować się na rozwijaniu obecności performera w działaniu poprzez pieśń.
To, co nazywam “działaniem poprzez pieśń”, to podjęcie działania, wyrażenie w “akcie” śpiewania czegoś, co dzięki niemu staje się żywe. To podejście różni się od tego, czym jest praca nad technikami przynależnymi śpiewaniu. Wymaga bowiem zaangażowania wyobraźni, klarownych intencji, stawiania pytań oraz znalezienia powodu, dla którego pieśń ma być uobecniona. Może być to rozumiane jako proces, za pomocą którego aktor urzeczywistnia swoją osobowość za pomocą śpiewu. Formuje go, kształtuje, nadaje mu określony kierunek i kolor.
Jest to proces angażujący zmysły i wyobraźnię, w którym nie ma miejsca na pasywne śpiewanie ukierunkowane na efekt estetyczny. Jest fizycznie i mentalnie wymagający i wymaga prawdziwej obecności.
Jesteśmy performerami i używamy pieśni do komunikowania ważnych aspektów naszego życia i otaczającego świata nas.
Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
23 – 26 Marca
In the Voice of Other / W głosie innego
prowadzenie: Alessandro Curti
Warsztaty dedykowane są polifonicznym tradycjom śpiewu basenu Morza Śródziemnego (Korsyki, Sardynii, Sycylii). Wszystkie one są formami śpiewu, które przez wieki była przekazywane ustnie i głęboko powiązane z krajobrazami, kulturami i społeczeństwami, z których pochodzą.
Proces przekazu ustnego jest wyjątkowy i cenny. To spotkanie w działaniu, opiera się na zaufaniu, uważnośći chęci dzielenia się czymś, co nie dotyczy tylko głosu, ale co wykracza poza samą pieśń, to wola „brzmienia razem” jako jedność. Uczestnicy zostaną zaproszeni do podjęcia wyzwania wyeksponowania swojego głosu i opanowania kilku fragmentów pieśni pochodzących z tych tradycji, które będą podstawą naszej praktyki.
Dzięki doświadczeniu owych pięknych brzmień i harmonii będziemy mogli kształtować naszą pracę w kierunku wspólnego odkrywania co oznacza ofiarowanie siebie w służbie innym oraz sprawianie, aby nasz własny głos współbrzmiał z głosami innych.
Tempo-Rhythm – Imagination – Improvisation – Etude / Tempo-Rytm – Wyobraźnia – Improwizacja – Etiuda
prowadzenie: Davit Baroyan
Trening przeze mnie poprowadzony ma na celu w pierwszej kolejności rozgrzanie i zaktywizowanie ciała i organizmu, a następnie zaktywizowanie stopniowo receptorów wzroku, percepcji, uwagi, balansu, koncentracji indywidualnej oraz skupienia grupowego.
W dalszej kolejności, gdy grupa będzie odpowiednio przygotowana ( nastrojona i zestrojona) zaczniemy aktywizować wyobraźnię, która w sposób naturalny w połączeniu z gotowym ciałem zaprowadzi nas do elementarnych działań improwizacyjnych.
Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
13 – 16 Kwietnia
Movement&Voice / Ruch i głos
prowadzenie: Aleksandra Kugacz-Semerci i Katya Egorova
Trening poświęcony jest odbudowie połączenia pomiędzy ciałem i głosem, jest próbą poszukiwania sposobu na ucieleśnienie naszego głosu. Uczono nas, że nasz głos jest czymś oddzielonym od naszego ciała, że nie jest częścią nas. Jak możemy odzyskać nasz głos i co się stanie, jeśli rzeczywiście to zrobimy? Jak możemy użyć głosu i oddechu jako narzędzia powrotu do siebie samych?
Podczas treningu będziemy eksplorować nasz głos jako część naszego ciała, postaramy się odpuścić zbędną nad nim kontrolę. Dlaczego ważna jest dla każdego praca z ciałem i głosem? Współczesne życie, zwłaszcza po covid, wraz z przejściem życia do formatu online, coraz bardziej odłącza nas od własnej fizyczności. Odłączając się od własnego ciała, tracimy również kontakt z innymi. Biorąc pod uwagę najnowsze wydarzenia na świecie widzimy jak bardzo ważna jest umiejętność „podniesienia głosu”, wypowiadania się w obronie siebie i swoich wartości, uzbrojenia w głos. Otwarcie głosu pomaga również połączyć się z samym sobą, nie zatrzymywać emocji w ciele, ale pozwolić im krążyć.
Architektura dramaturgiczna jako rzemiosło performera
prowadzenie: Davit Baroyan and Mertcan Semerci
Sesja pracy jest kontynuacją dwóch zaproponowanych wcześniej sesji programu “Zar Sessions”: “Embodied Creation” prowadzonej przez Mertcana Semerci oraz Tempo-Rhythm – Imagination – Improvisation – Etude prowadzonej przez Davita Baroyana. Jej celem jest zrobienie kolejnego kroku w kierunku stworzenia mocnego, indywidualnego materiału teatralnego przygotowanego przez każdego z uczestników, jego osobistej etiudy. W ramach sesji zaproponowany zostanie trening fizyczny mający pobudzić i zaintrygować wyobraźnię performera.
Udział w tej sesji jest zarezerwowany nie tylko dla tych, którzy uczestniczyli w poprzednich sesjach prowadzonych przez jej liderów.
Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Zachęcamy do wzięcia udziału w całym programie warsztatowym oraz skorzystanie z przystępnej ceny w przypadku rezerwacji miejsca z wyprzedzeniem.