Stare czasy

Historia Teatru ZAR

Column
ZAR przynosi teatr sprzed podziału na gatunki i style

Podejmując tematy wydawałoby się zarezerwowane we współczesnym świecie dla religii

Działając w przekonaniu, które płynie z polskiej myśli romantycznej, iż zadania sztuki są nie tylko komplementarne wobec religijnego poruszenia, lecz potrafią zapełnić dynamiczną lukę między codziennością a transcendencją.

Juliusz Osterwa, który jako jeden z nielicznych starał się zrealizować praktycznie te idee, i z którego myśli czerpał m.in. Jerzy Grotowski, zapisał w swych notatkach zdanie o tym, że „Bóg stworzył teatr dla tych, którym nie wystarcza Kościół”.

Tryptyk Ewangelie dzieciństwa

Kultywując etos pracy grupowej, realizuje projekty artystyczne poprzez długoletnie poszukiwania źródłowe, którym każdorazowo towarzyszy proces kształtowania nowego języka teatralnego, opartego na muzyce z rozmaitych tradycji

Kolejny spetakl poświęcony tragicznej historii narodu Ormiańskiego, zatytułowany Armine, Sister miał premierę 28 listopada 2013 roku w Studiu Na Grobli Instytutu Grotowskiego. Od tamtej pory przedstawienie prezentowane było we Wrocławiu, w Warszawie, Londynie, Oslo, Rzymie, Paryżu, Szczecinie, podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Sibiu w Rumunii, we Florencji i w San Francisco.

Najnowszy spektakl Teatru ZAR Medee. O przekraczaniu miał premierę podczas Olimpiady Teatralnej, która odbyła się w październiku 2016 roku we Wrocławiu. W 2017 roku kolejna wersja przedstawienia była prezentowana między innymi podczas Forest Festival w Salonikach. Medee. O przekraczaniu stawiają trudną sytuację współczesnych uchodźców w samym sercu mitu.