Koncerty
Anamnesis – koncert we Wrocławiu
22-23 listopada
Anamnesis
{czwartek} 20:00
{piątek} 19:00
Koncert Teatru ZAR z udziałem zaproszonych gości
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Koncert pieśni łacińskich, ormiańskich, kurdyjskich, tureckich, perskich, arabskich i gruzińskich oparty jest na partyturze muzycznej kolejnego po „Ewangeliach dzieciństwa” tryptyku Teatr ZAR – zatytułowanego „Anamnesis”. W pracy zespołu część muzyczna poprzedza część inscenizacyjną – muzyka staje się budulcem spektaklu powstającego w kilkuletnim procesie. Najczęściej do samego przedstawienia wchodzi materiał skrócony, dramaturgicznie pocięty, dlatego koncert „Anamnesis” będzie niepowtarzalną okazją poznania całej warstwy muzycznej wszystkich części tryptyku, w tym powstającej dopiero trzeciej części „Mojry”.
„Nowy tryptyk, którego dwie części już powstały, nosi tytuł „Anamnesis”, czyli – gdybym miał to ująć w języku polskim – powiedziałbym Odpominanie rozumiane jako praca pamięci. Pierwsza część, „Armine, Sister”, poświęcona jest ludobójstwu i w ogóle pytaniu o możliwość wspomnienia językiem teatru 1,5 mln zamęczonych w południowej Turcji podczas marszów śmierci przez pustynię Ormian. „Medee. O przekraczaniu” – druga część – poświęcona jest tym, którzy giną bezimiennie u brzegów Europy. Mam na myśli uchodźców na Morzu Śródziemnym. Trzecia część, która dopiero powstaje, to „Mojry”. Będzie mówiła o desaparecidos, o wymuszonych zniknięciach bez śladu i o tych, najczęściej kobietach, którzy po nich zostają, pamiętając o najbliższych, których życie przecięto. Premiera na przyszłą wiosnę. I te „Mojry” będą – w porównaniu do spektakli, które zrealizowaliśmy wcześniej – całkowicie nieme…”
Jarosław Fret
Na koncercie wystąpią aktorzy Teatru ZAR, wykonujący pieśni łacińskich konfraterni, oraz muzycy z różnych stron świata i tradycji muzycznych: Aram Kerovpyan (Francja), mistrz śpiewu w ormiańskiej katedrze w Paryżu; Fatma Emara (Egipt), śpiewaczka i członkini zespołu Mazaher, kultywującego tradycję zār; Marjan Vahdat (Iran) wykonująca tradycyjne pieśni perskie; Selda Őztűrk (Turcja) wykonująca tradycyjne pieśni weselne, lamenty, pieśni religijne; Murat İçlinalça (Turcja), Ormianin, mistrz śpiewu w kościele św. Grzegorza Oświeciciela w Stambule; Dengbesz Kazo (Turcja), muzyk i pieśniarz wykonujący zarówno popularne kurdyjskie pieśni, jak i własne kompozycje, zgodnie z tradycją dengbeży – opowiadaczy historii.