Spektakle
Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie w Pekinie
17-19 grudnia 2014
Pekin
Beijing People’s Art Theatre
22 Wangfujing St, Dongcheng District, Beijing
Prezentacje w ramach szóstej edycji Olimpiady Teatralnej.
Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie
Na początku listopada Pekin przeistoczył się w wielką scenę sztuk wizualnych. Hasłem przewodnim tegorocznej edycji Olimpiady było „Marzenie”. Przedsięwzięcie było zorganizowane na wielką skalę. Trwało aż półtora miesiąca, podczas którego 17 pekińskich instytucji teatralnych gościło aktorów z Chin i 22 innych państw i regionów. W programie znalazły się spektakle zrealizowane przez największe sławy współczesnego teatru, między innymi przez Tadashiego Suzukiego, Theodorosa Terzopoulosa czy Eugenia Barbę. W kampanii promocyjnej Olimpiady uczestniczyły największe nazwiska chińskiego świata teatralnego: Lin Zhaohua, Meng Jinghui, Cun Puxin i inni. Polski teatr reprezentował Teatr ZAR z Wrocławia, pokazując przedstawienie „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie”.
W Pekinie odbyły się trzy pokazy „Cesarskiego cięcia” Teatru ZAR. Przedstawienie, którego premiera miała miejsce w grudniu 2007 roku w Instytucie Grotowskiego, dotychczas było prezentowane w kilku miastach w Polsce, a także w Paryżu, Londynie, Florencji, Kluż i Sybinie w Rumuni, w San Francisco, Los Angeles, Bostonie, Rio de Janeiro i São Paulo. Podstawowa linia struktury muzycznej przedstawienia została zbudowana w oparciu o wielogłosowe pieśni korsykańskie, w które wpleciono wątki bułgarskie, rumuńskie, islandzkie i czeczeńskie. Tradycyjny materiał muzyczny przetworzono tu jednak w formę współczesną i dopełniono intensywną partyturą ruchową. Spektakl odwołuje się do potrzeby samobójstwa i stanu samobójczego. Podczas festiwalu Fringe w Edynburgu w sierpniu 2012 „Cesarskie cięcie” zdobyło prestiżowe nagrody Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award. Przedstawieniom w Pekinie towarzyszyły wykłady i prezentacje poświęcone zarówno specyfice Teatru ZAR, działalności wrocławskiego Instytutu im. Jerzego Grotowskiego, jak i współczesnemu teatrowi polskiemu, o którym opowiadał Jacek Kopciński, redaktor naczelny miesięcznika „Teatr”. W Pekinie Teatr ZAR miał utrudnione zadanie, ponieważ nie dopłynęły na czas elementy scenografii. Miejscem spotkań była kameralna scena Pekińskiego Teatru Stołecznego. Końcową ciszę podczas pierwszego pokazu spektaklu „Cesarskie cięcie” zakłóciły gromkie brawa. Po przedstawieniu jego reżyser, jednocześnie dyrektor Instytutu im. Jerzego Grotowskiego – Jarosław Fret, poprowadził rozmowę na temat teatru. Widzowie dali wyraz wysokiego zainteresowania formułą i przesłaniem spektaklu; kilkukrotnie komentowano uniwersalny, jednocześnie odrębny język teatru, jakim posługują się artyści z Wrocławia. W żarliwiej dyskusji uczestniczył chiński teatrolog Xu Xiaozhong pamiętający wizytę Jerzego Grotowskiego w Chinach.
21 grudnia odbyła się konferencja prasowa w Pekinie, w której wzięli udział: Jarosław Broda, dyrektor Wydziału Kultury we Wrocławiu, Krzysztof Maj, dyrektor generalny ESK oraz Jarosław Fret. Wydarzenie oficjalnie zamknęło 6. edycję Olimpiady Teatralnej i stanowiło także okazję do ogłoszenia Wrocławia gospodarzem kolejnej edycji festiwalu, kiedy miasto to stanie się Europejską Stolicą Kultury. Podczas konferencji kilkakrotnie podkreślano sukces, jaki odniósł Teatr ZAR w Pekinie. Zarówno prof. Liu Libin, dyrektor Centralnej Akademii Dramatycznej w Pekinie oraz Zhang Yu, prezes Korporacji Artystycznej CAEG, wyrazili nadzieję na dalszą współpracę z wrocławską grupą, oświadczając, że ich wizyta otworzyła nowy rozdział dialogu z chińskim teatrem.