Spektakle
Back to Beckett w realizacji Teatru ZAR i gości
10-12 stycznia
{pon. – środ.}
godz. 19:00
Instytut im. J. Grotowskiego,
Studio Na Grobli
Idea „Back to Beckett” oparta jest na przygotowaniu i realizacji wydarzenia performatywnego, przywołującego – w kontekście polskiej tradycji teatralnej i dramaturgicznej – dzieła jednego z najwybitniejszych dramaturgów światowych, Samuela Becketta, uwypuklając nośne dla niego kwestie egzystencjalne, problemy etyczne i poznawcze.
Twórczość Becketta, dostępna w Polsce głównie dzięki pracy translatorskiej Antoniego Libery, miała ogromne znaczenie dla kształtowania się współczesnych kodów teatralnych. Szczególne, posiadające siłę pryzmatu, a zarazem wyjątkowo krystaliczne i strukturyzujące spojrzenie irlandzkiego mistrza na egzystencję ludzką wydawało się w szczególny sposób odzwierciedlać odczucia polskich widzów i czytelników. Sam Beckett był bardzo aktywny społecznie i politycznie – ostro przeciwstawiał się prześladowaniom politycznym na świecie, protestował także przeciwko wprowadzeniu stanu wojennego w Polsce. Po ponad 30 latach od szczytu popularności tego niezwykłego artysty w Polsce wydaje się nam, że nadszedł odpowiedni moment na przypomnienie jego dzieł, szczególnie tych mniej znanych – eksperymentujących z formą i mediami.
Podczas trzech unikalnych wieczorów będziemy eksplorowali źródła teatru oraz wielomedialność tekstów Becketta.
Trzy wieczory pod wspólnym hasłem „Back to Beckett” to próba spojrzenia na dzieła autora Czekając na Godota z nowoczesnej perspektywy człowieka początku lat 20. XXI wieku. Zwrócenie się do Beckettowskiej wizji w momencie próby dla kultury i poszukiwanie refleksji o kondycji ludzkiej, w dobie istotnych zmian i kryzysów dzisiejszego świata.
W trakcie trzech wieczorów w unikalnych konfiguracjach i interpretacjach pokażemy sztuki sceniczne: „Kołysanka”, „Co gdzie”, „Kroki”, „Wtedy gdy”, „Impromptu »Ohio«”, „Nie Ja”, „Oddech”.
W przypadku sztuk radiowych i telewizyjnych na platformie teatrzar.net wyemitujemy online:
projekcje sztuk telewizyjnych: „Hey Joe”, „Jak obłoki”, „Kwadrat I” i „Kwadrat II”;
odsłuchy sztuk radiowych: „Szkic Radiowy”, „Skecz radiowy”
Wydarzenie towarzyszące
Spotkanie/dwugłos: „Beckett powroty” z udziałem Tomasza Wiśniewskiego i Jarosława Freta (online na platformie teatrzar.net). Tłumaczenie na PJM: Aleksandra Szalek-Palmowska