DLA PRAKTYKUJĄCYCH
Zar Intense ’22
PROWADZENIE:
Aktorzy Teatru ZAR
10 dni intensywnej pracy dla profesjonalistów teatru
9-19 sierpnia 2022
Wrocław, Polska
Lokacja Studio Na Grobli
Język pracy: Angielski
Niezwykła okazja do zagłębienia się w tajniki pracy twórczej Teatru Zar
ZAR INTENSE
Inicjatywa ZAR INTENSE zrodziła się z potrzeby podzielenia się unikatowym językiem, wartościami oraz pytaniami towarzyszącymi pracy Teatru ZAR, w której chodzi o głębokie, poetyckie i ludzkie podejście mające na celu zachęcenie aktora do tworzenia w interdyscyplinarny sposób. To integracja treningu fizycznego i praktyk wokalnych, śpiewu solowego oraz polifonicznego połączonego z improwizacją odwołującą się do ekspresji ciała aktora, umiejętności słuchania, z którą nierozerwalnie wiąże się głęboka fizyczna oraz wokalna koncentracja. To również szukanie odwagi, by samemu oraz wraz z innymi zdobyć się na sformułowanie wypowiedzi, które są dla nas istotne i chcielibyśmy, aby były usłyszane przez otaczający nas świat.
Koszt: 800 EURO
Early birds (do końca Maja) 680 €
Cena zawiera:
- Udział we wszystkich ścieżkach praktyki przez cały czas trwania warsztatu
- Udział w wykładach, dyskusjach i prezentacjach
- Wspólny obiad
Cena nie obejmuje zakwaterowania.
Program dnia:
9:00 – 9:30 wspólna rozgrzewka
9:30 – 13:00 praca w jednej lub w dwóch grupach (ścieżki pracy fizycznej i wokalnej)
13:00 – 15:00 przerwa obiadowa
15:00 – 17:30 ścieżki pracy fizycznej i wokalnej
17:30 – 18:00 przerwa
18:00 – 19:00 śpiew polifoniczny / praktyka zamykająca dzień
19:00 – 20:30 dyskusje / prezentacje / wykłady
Wypewnij formularz zgłowszeniowy
Przyjętych uczestników prosimy o wpłacenie kaucji w wysokości 200 euro
Kontakt: workshops@teatrzar.pl
Czym się dzielimy?
Trening i rozwój
Praca skupiona będzie na zgłębieniu różnorodnych kierunków praktyki opracowanych oraz rozwijanych przez aktorów Teatru ZAR. Poszczególne ścieżki pracy przenikając się wzajemnie łączą ze sobą elementy treningu wokalnego, fizycznego, opartego na tekście, oddechu oraz koncentracji.
Sesje obejmują
- Śpiew polifoniczny, którego istotą jest współdziałanie zespołu, wzajemne słuchanie, wsparcie a zarazem umiejętność przejęcia inicjatywy
- Praca z dźwiękiem jako nośnikiem wyobraźni adaptowanym następnie na potrzeby sceny
- Codzienna praktyka prawidłowej emisji głosu i technik oddechowych
- Trening fizyczny performera – budowanie wytrzymałości i rozumienie własnych mocnych stron, aby wykorzystać je w tworzeniu intensywnej fizycznej obecności aktora na scenie
- Strojenie uwagi ciała. Trening fizyczny, który w swej istocie staje się treningiem mentalnym
- Poszerzenie naszej pierwotnie wrodzonej percepcji, by stała się szczególnie wyczulona na subtelności codziennego życia
- Improwizacja wedle ściśle określonych zasad
Wykłady, dyskusje i prezentacje
- Spotkania ze źródłami (rozmowy dedykowane wyprawom Teatru Zar podczas gromadzenia materiału muzycznego)
- Proces twórczy – przestrzeń na dialog o procesie twórczym towarzyszącym powstawaniu spektakli Teatru Zar (spotkanie z całym zespołem)
Linie praktyki i liderzy
Na codzienną pracę składać się będą sesje kilku linii praktyk prowadzonych przez członków Teatru ZAR.
Strojenie uwagi ciała
prowadzenie: Kamila Klamut
Kształtowanie uwagi ciała oznacza dla mnie z jednej strony wyzwanie mające przynieść otwarcie, poszerzenie percepcji aktora/człowieka w jego zwierzęcej, biologicznej istocie, z drugiej zaś rozwinięcie umiejętności obserwacji tego, co wewnętrzne, głęboko związane z obecnością.
Jak kształtować trening fizyczny aktora, by stał się treningiem mentalnym?
Jak poszerzać diapazon jego obecności?
Praca warsztatowa oparta jest na elementach treningu partnerskiego oraz na działaniach indywidualnych. Wspólnym ich mianownikiem staje się próba budowania wewnętrznej linii dramaturgii aktora, czytelnej z zewnątrz, choć zanurzonej w organicznym procesie.
prowadzenie: Davit BaroyanTrening przeze mnie poprowadzony ma na celu w pierwszej kolejności rozgrzanie i zaktywizowanie ciała i organizmu, a następnie zaktywizowanie stopniowo receptorów wzroku, percepcji, uwagi, balansu, koncentracji indywidualnej oraz skupienia grupowego.
W dalszej kolejności, gdy grupa będzie odpowiednio przygotowana ( nastrojona i zestrojona) zaczniemy aktywizować wyobraźnię, która w sposób naturalny w połączeniu z gotowym ciałem zaprowadzi nas do elementarnych działań improwizacyjnych.Więcej o Davit Baroyan
prowadzenie: Aleksandra Kugacz-Semerci i Mercan SemerciW którym momencie nasze działanie może być nazwane materiałem scenicznym? Jak wyłuszczyć to, co autentyczne przy pomocy prostego ruchu? Jako performerzy to my kreujemy przestrzeń dzięki naszemu ruchowi/działaniu. W czasie sesji będziemy uczyć się jak pracować z ruchem, by stworzyć materiał sceniczny. Warsztat skupia się rozwijaniu i otwarciu możliwości, jakie nasze ciała już w sobie noszą, na wzmocnieniu jego siły, czemu służyć mają rozmaite ćwiczenia fizyczne a także na poszukiwaniu różnorakich jakości – tego, co jest nośnikiem treści. Wierzymy, że każdy typ ludzkiego ciała jest już wyposażony w pewne interesujące możliwości ruchu oraz jego jakości a zarazem wiemy, że nasze myślące i ekspresywne ciała poddane wyzwaniom i postawione w nieznanych im sytuacjach mogą odsłaniać zupełnie nowe i oryginalne kanały komunikacji.
Chcielibyśmy zaproponować sposób pracy służący przygotowaniu indywidualnych i treściwych struktur/etiud będących kreacją każdego z uczestników opartych na materiale fizycznym i tekstowym a inspirowanych ogólnym tematem warsztat.
prowadzenie: Katya EgorovaDelikatne ćwiczenia ruchowe służące obserwowaniu siebie, stworzeniu bezpiecznej przestrzeń do eksploracji bezosądzania samego siebie i próby zmiany. Proste praktyki, które pomogą przywrócić koncentrację uwagi do wewnątrz. Trening mający na celu rozwijanie świadomości ciała poprzez praktykę jego wyzwalania i improwizacji. Próba wzmocnienia połączeń na linii ciało-umysł. Po angielsku, kiedy mówimy o występie aktora na scenie, mówimy o działaniu (acting), ale wydaje się, że trafniej byłoby powiedzieć, że to reagowanie – zawsze REAGUJEMY na coś. Odkrywamy nasze naturalne reakcje – te, które pojawiają się w ciele jeszcze przed świadomością umysłu.
W przeciwieństwie do tego, co zwykle podaje się w szkołach aktorskich, chciałabym stworzyć przestrzeń dla eksploracji służącej samoobserwacji, ale nie samokontroli.
Opowieść głosu. Pieśń, która mówi
prowadzenie: Ditte Berkeley
Praca, którą poprowadzę będzie koncentrować się na rozwijaniu obecności performera w działaniu poprzez pieśń. To, co nazywam “działaniem poprzez pieśń”, to podjęcie działania, wyrażenie w “akcie” śpiewania czegoś, co dzięki niemu staje się żywe. To podejście różni się od tego, czym jest praca nad technikami przynależnymi śpiewaniu. Wymaga bowiem zaangażowania wyobraźni, klarownych intencji, stawiania pytań oraz znalezienia powodu, dla którego pieśń ma być uobecniona. Może być to rozumiane jako proces, za pomocą którego aktor urzeczywistnia swóją osobowość za pomocą śpiewu. Formuje go, kształtuje, nadaje mu określony kierunek i kolor.
Jest to proces angażujący zmysły i wyobraźnię, w którym nie ma miejsca na pasywne śpiewanie ukierunkowane na efekt estetyczny. Jest fizycznie i mentalnie wymagający i wymaga prawdziwej obecności.
Jesteśmy performerami i używamy pieśni do komunikowania ważnych aspektów naszego życia i otaczającego świata nas.
Ruch i głos
prowadzenie: Aleksandra Kugacz-Semerci and Katya Egorova
Trening poświęcony jest odbudowie połączenia pomiędzy ciałem i głosem, jest próbą poszukiwania sposobu na ucieleśnienie naszego głosu, arm yourself with your voice. Uczono nas, że nasz głos jest czymś oddzielonym od naszego ciała, że nie jest częścią nas. Jak możemy odzyskać nasz głos i co się stanie, jeśli rzeczywiście to zrobimy? Jak możemy użyć głosu i oddechu jako narzędzia powrotu do siebie samych?
Podczas treningu będziemy eksplorować nasz głos jako część naszego ciała, postaramy się odpuścić zbędną nad nim kontrolę. Dlaczego ważna jest dla każdego praca z ciałem i głosem? Współczesne życie, zwłaszcza po covid, wraz z przejściem życia do formatu online, coraz bardziej odłącza nas od własnej fizyczności. Odłączając się od własnego ciała, tracimy również kontakt z innymi.
Biorąc pod uwagę najnowsze wydarzenia na świecie widzimy jak bardzo ważna jest umiejętność „podniesienia głosu”, wypowiadania się w obronie siebie i swoich wartości, uzbrojenia w głos. Otwarcie głosu pomaga również połączyć się z samym sobą, nie zatrzymywać emocji w ciele, ale pozwolić im krążyć.
W głosie innego
prowadzenie: Alessandro Curti
Warsztaty dedykowane są polifonicznym tradycjom śpiewu basenu Morza Śródziemnego (Korsyki, Sardynii, Sycylii). Wszystkie one są formami śpiewu, które przez wieki była przekazywane ustnie i głęboko powiązane z krajobrazami, kulturami i społeczeństwami, z których pochodzą.
Proces przekazu ustnego jest wyjątkowy i cenny. To spotkanie w działaniu, opiera się na zaufaniu, uważnośći chęci dzielenia się czymś, co nie dotyczy tylko głosu, ale co wykracza poza samą pieśń, to wola „brzmienia razem” jako jedność.
Uczestnicy zostaną zaproszeni do podjęcia wyzwania wyeksponowania swojego głosu i opanowania kilku fragmentów pieśni pochodzących z tych tradycji, które będą podstawą naszej praktyki.
Dzięki doświadczeniu owych pięknych brzmień i harmonii będziemy mogli kształtować naszą pracę w kierunku wspólnego odkrywania co oznacza ofiarowanie siebie w służbie innym oraz sprawianie, aby nasz własny głos współbrzmiał z głosami innych.
StageSoundScape
prowadzenie: Orest Sharak
Sesje ukierunkowane ku wspólnemu rozumienia jak tworzyć sceniczny ambient. Chcemy dowiedzieć się, jak udźwiękowić kreację sceniczną z wykorzystaniem wszystkich możliwości naszego brzmiącego ciała i umiejętności muzycznych.
Będziemy próbować wizualizować swoją wyobraźnię dźwiękową i używać jej jako języka scenicznego. Wyobraź sobie, że oglądasz występ przez uszy z zamkniętymi oczami i odbierasz każdy dźwięk jako kontekst dramaturgiczny. Krok, oddech, wibracje dźwiękowe nie stają się przypadkowe i nieświadome ale są dźwiękową teksturą scenicznego pejzażu dźwiękowego.
Wypełnij formularz zgłoszeniowy
Kontakt: workshops@teatrzar.pl