Warsztaty
„Zapominanie ciała”. Warsztaty prowadzony przez Przemysława Błaszczaka we Francji
28 września – 8 października 2013
Francja
Warsztaty miały na celu zapomnienie ciała, jakim go znamy, by wsłuchać się w to istniejące tu i teraz, w relacji z samym sobą, przestrzenią, partnerem czy wreszcie grupą. Poprzez głęboką koncentracje w treningu indywidualnym oraz partnerskim odkrywano nowe sposoby percepcji i komunikacji, improwizacji polegającej na współ-działaniu, współ-tworzeniu, współ-istnieniu w procesie twórczym.
"Zapominanie ciała"
Normy, społeczne konwenanse, maniery, zasady tworzą środowisko, w którym kształtuje się nasza fizyczność, relacja do ciała – „ciałopogląd”.W dużym stopniu to, jak chodzimy, biegamy tańczymy, dotykamy się i siebie nawzajem jest uwarunkowane kulturowo, choć zarazem tak głęboko zakorzenione w naszym wnętrzu, że łatwo przychodzi nam się z tym utożsamić, powiedzieć „taki jestem”.
Przemysław Błaszczak – aktor, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego. W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala udział w spektaklu Dytyramb). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram Ecce Homo. Od roku 2004 aktor Teatru ZAR, zespołu teatralnego działającego przy Instytucie Grotowskiego. Uczestniczy w projekcie „Ewangelie dzieciństwa” (udział w projekcie „Ewangeliach dzieciństwa” prowadzonym przez Jarosława Freta). Występuje w trzech częściach tryptyku: Ewangeliach dzieciństwa, Cesarskim cięciu oraz Anhellim). Obecnie zaangażowany w pracę nad nowym spektaklem Teatru ZAR, Armine, Sister. Występuje w spektaklu Mauzer Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido pod okiem sensei Piotra Masztalerza (5 dan), w 2011 roku pobierał nauki u Juby Noura Shihana (6 dan) w Baja California (Meksyk). Obecnie bierze udział w zajęciach przygotowujących do bycia nauczycielem aikido. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym japońskim karate.
5–8 października 2013 {sobota–wtorek} 10:00–16:00; Collectif l’Impulsion, 54 rue Perrin Solliers, Marsylia, Francja.
28 września – 2 października 2013 {sobota–środa} 10:00–14:00; Micadanses, 16 rue Geoffroy l’Asnier, Paryż, Francja
Organizatorzy: Ośrodek Praktyk Teatralnych Lavauzelle i Instytut Grotowskiego